banner

Video k mým 80. narozeninám

Osmdesáté narozeniny jsem oslavil ve vile Lanna v kruhu přítel. Podívejte se na zdravici, kterou mi u této příležitosti společně vytvořili.
bm80 

Geologické dědictví kladského pomezí

Klima

Klima neboli podnebí je definováno jako průměrný stav atmosféry v daném místě; projevuje se charakteristickým počasím v období mnoha let. Nejdůležitější charakteristikou klimatu je teplota...

 

 

Reportáž z mezinárodního semináře

Geologické dědictví Kladského pomezí

Bedřich Moldan k dostavbě dálnice D 8 na Rádiu Česko

prof. Bedřich Moldan


Proti této variantě stavby dálnice D8 měli výhrady ekologičtí aktivisté, kteří dlouho její dokončení blokovali. K mikrofonu jsme pozvali profesora Bedřicha Moldana, ředitele Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy v Praze. Existovaly ale podle vás z hlediska dopadu na životního prostředí lepší možnosti řešení?


Bedřich MOLDAN
Já jsem přesvědčen, že existovaly a pan Lehovec a stejně tak před malou chvilkou na jiném interview šéf konstruktérů z Ředitelství silnic a dálnic konstatovali, že vlastně tohle to je všechno odstraňování starých chyb. A že tedy se obecně připouští, že ty chyby se staly. Já jsem přesvědčen o tom, že jedna z největších chyb, která byla v minulosti, právě byl ten nedostatek dialogu a nedostatek respektu ze strany, ze strany projektantů a ze strany investorů k těm názorům, které navrhovaly trochu něco jiného.

moderátor
A co tedy jiného by bylo z vašeho hlediska optimálnější? A nebyly by to skutečně dražší varianty, jak říkal pan Lehovec?

Bedřich MOLDAN
 No tak především úplně na začátku byla navrhována poněkud jiná trasa celá. A ta se nikdy, nikdy jaksi nezvážila ve vší, ve vší vážnosti. Ta šla trošičku jiným způsobem, právě ne tak exponovaným územím toho Českého středohoří. Takže tady to začíná, pak jsou samozřejmě různé detaily. Já nejsem schopen posoudit, jestli skutečně měl teďko pravdu pan Lehovec, když říkal, že ty tunely jsou 10 krát dražší, než že je, než je stavba ve volné krajině. Možná to platí někde, kde prostě bychom srovnali tunel a normálně silnici na rovině, kde se nemusí dělat nějaké složité terénní úpravy a kde se nemusí stavět veliké mosty, ale já jsem přesvědčen, že ani v těch detailech, když už teda pomineme to základní rozhodnutí, že ani v těch detailech nebylo dost diskuze, a že tohle to je ten, ten základní problém.

moderátor
A jak se může na životním prostředí podepsat dostavba této trasy? Představuje nějaké zásadní ohrožení?

Bedřich MOLDAN
Tak je zřejmé, že utrpí, utrpí zejména chráněná příroda unikátního území, kterým je České středohoří, a to nejenom z českého pohledu, ale z pohledu evropského. A jestliže tedy nebude, nebude tam nějaký ten větší tunel, tak je zřejmé, že tady ta příroda, to životní prostředí utrpí. Ale tady v tomto případě si myslím, že mluvíme zejména teda o přírodě.

moderátor
Na druhou stranu jsme slyšeli, že na těch objízdných silnicích umírají lidé, obce trápí hluk, zplodiny z aut, čili také ničí částečně životní prostředí. Nebude tedy lepší, když tedy dospěly události takhle daleko, tu stavbu co nejrychleji dokončit?

Bedřich MOLDAN
Tak to si myslím, že rozhodně ano, že teď v tuto chvíli už je potřeba to opravdu dodělat. Ale zase ten pán z toho Ředitelství silnic a dálnic upozornil na to, že pořád ještě existuje nevyřešených celá řada, možná desítky, nějakých dalších žalob a podobně. Takže ono opravdu ti úředníci se tedy vyznamenali mnohokrát, že tedy.

moderátor
No možná, možná, promiňte, ti ekologičtí aktivisté, pokud se snažili neustále podávat nějaká odvolání.

Bedřich MOLDAN
Tak ono to je totiž tak, že jestliže oni od začátku něco tvrdili, a nebylo jaksi dbáno jejich, jejich hlasu a byli v podstatě silově zatlačeni, no tak oni se s tím prostě nesmířili a neustále opakovali ty své, ty své argumenty. No a není prostě divu, že, že zkrátka občas se jim podařilo přesvědčit úředníky o tom, že, že to, co namítají, je pravda. Protože.

moderátor
Omlouvám se, omlouvám se, že vás musím přerušit. Děkuji mockrát, tolik profesor Bedřich Moldan, ředitel Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy v Praze. Díky a na shledanou.

Rádio Česko